برنج قهوه ای و خواص آن برای لاغری

 بهاره نوروزی  1396/8/11 سلامتی و تناسب اندام   1441
برنج قهوه ای

برنج قهوه ای و خواص آن برای لاغری

برنج قهوه ای چیست، خواص برنج قهوه ای و اینکه چه تاثیری در لاغری دارد

برنج جز جدایی ناپذیر سفره ی ما ایرانی هاست و همه روزه به میزان زیادی در کشور ما مصرف می شود. مصرف زیاد از حد برنج موجب چاقی و به خصوص چاقی موضعی شکم و پهلو می شود. در بسیاری از رژیم های غذایی مصرف برنج محدود می شود اما باید در نظر داشت که ویتامین ب موجود در آن  برای رشد مو و زیبایی پوست موثر است و اگر مصرف برنج را کاملا قطع کنیم دچار مشکلاتی مانند ریزش مو می شویم بنابر این بهتر است جایگزینی برای برنج سفید قراردهیم به اسم برنج قهوه ای.

 

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای یا برنج سبوس دار همان برنجی است که برخی به آن برنج پیش پخت شده هم می گویند. برای تولید چنین محصولی، زمانی که برنج را در حالت شلتوک (شلتوک به پوسته سلولزی روی دانه های برنج گفته می شود که پوسته نازک دیگری را هم زیر خود جای داده است) از مزرعه برداشت می کنند پیش از جدا کردن شلتوک از دانه برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، قدری حرارت می دهند. این حرارت دهی باعث می شود ویتامین ها و املاحی که داخل پوسته برنج وجود دارند، به مغز آن منتقل شوند. بعد از طی مرحله حرارت دهی برنج ها را خشک و سپس پوسته سلولزی آن را جدا می کنند. در اثر فرآیند حرارت دهی، برنج با پوسته رویی آن، رنگ محصول نهایی به دلیل جذب ویتامین ها و املاح و همچنین به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه ای که پوسته زیر شلتوک دارد، به سمت قهوه ای شدن می رود. این در حالی است که برنج سفید، حرارتی نمی بیند و پوسته آن در همان مراحل اولیه پس از برداشت هم زدوده و صیقل داده می شود. با این حساب می توان گفت که همین فرآیند پیش پخت شدن برنج های قهوه ای باعث بیشتر شدن میزان املاح و ویتامین های آنها نسبت به برنج های سفید می شود.

مزایای این برنج وخواص برنج قهوه ای برای لاغری :

برنج قهوه‌ای نسبت به نوع سفید آن سالم‌تر است و سه برابر بیشتر فیبر دارد. همین میزان بالاتر فیبر، شاخص گلایسمی آن را پایین آورده؛ یعنی کربوهیدرات‌های آن به سرعت جذب بدن نمی‌شوند. نصف لیوان برنج قهوه‌ای ۱.۷ گرم نشاسته مقاوم دارد که این نوع نشاسته نوعی کربوهیدرات محسوب می‌شود و متابولیسم را بالا برده و منجر به چربی سوزی می‌گردد.
افزون بر این، برنج قهوه‌ای انرژی کمی دارد به این معنا که وعده‌ای سنگین است و شکم را سیر می‌کند اما کالری اندکی دارد. مطالعه‌ای نشان داد خانم‌هایی که رژیم غذایی با تراکم پایین انرژی دارند، سه برابر بقیه در طی ۶ سال وزن کم می‌کنند.
کالری این برنج نصف کالری نان و کمتر از یک ‌سوم کالری قند و شکر است. این برنج به دلیل غنی بودن از ویتامین B۱ بر قلب و اعصاب تاثیر مطلوب می‌گذارد و به دلیل سرشار بودن از ویتامین B۳ رفع‌کننده آشفتگی‌های روحی و اضطراب بوده و موجب خوش‌خلقی می‌شود. برنج قهوه‌ای به دلیل دارا بودن دو اسید آمینه‌ای که حالت، کیفیت و رشد موها را بهبود می‌بخشد، از ریزش و سفید شدن موها هم جلوگیری می‌کند.

برنج قهوه ای دارای مقدار قابل توجهی پروتئین و اسید آمینه ضروری مانند متیونین و لیزین نسبت به برنج سفید است. این ویژگیها باعث تبدیل اسیدهای چرب به انرژی، و همچنین کاهش کلسترول و تشکیل کلاژن برای ساخت قوی استخوانها، بافتها، تاندونها، و غضروف می باشد. همچنین وجود کلسیوم در این نمونه شما را از پوکی استخوان دور میکند.از دیگر مزایای مصرف برنج قهوه ای می توان به تاثیر ویژه بر روی پوست اشاره کرد، که سبب روشنی و شفافیت پوست می شود.
ارزش تغذیه ای برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید به مراتب بیشتر است، پس این نمونه بهترین جایگزین برای برنج سفید در رژیم های لاغری و همچنین تغذیه بیماران دیابتی می باشد.

چهار روش پخت برنج قهوه ای :

 

نکته : اگر برنج قهوه‌ای در طول روند پخت آبکش نشود و به‌صورت کته یا دمی تهیه شود بخش زیادی از ویتامین‌های گروه‌ B به‌خصوص ویتامین B۱ در دانه برنج پخته‌ شده باقی می‌ماند و به این ترتیب ‌ارزش تغذیه‌ای برنج قهوه‌ای به مراتب از برنج سفید بیشتر می‌شود .

 

1. پخت روی اجاق گاز : 1 لیوان برنج را با 2 و 1/2 لیوان آب و 1/2 قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه ای بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید برنج دم بکشد و آب برنج کشیده شود. پس از پخت برنج را از روی حرارت بردارید ، حدود 15 دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو نمایید.

 

2. پخت در فر : فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید. 1 لیوان برنج قهوه ای ، 2 لیوان آب ، 1 قاشق غذاخوری کره و 1/2 قاشق چایخوری نمک را داخل قالب بریزید و مخلوط کنید. روی قالب را با فویل بپوشانید و 1 ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید تا برنج بپزد و آماده شود.

 

3. پخت در پلوپز : 1 لیوان برنج را با 3 لیوان آب و 1/2 قاشق چایخوری نمک داخل پلوپز بریزید. حدود 45 دقیقه برای پخت برنج در پلوپز زمان لازم است.

 

4. پخت در ماکروفر : 1 لیوان برنج ، 3 لیوان آب ، 1 قاشق روغن و 1/2 قاشق چایخوری نمک را داخل ظرف بریزید و مخلوط کنید. ظرف را با در باز 10 دقیقه با حداکثر قدرت در ماکروفر قرار دهید. پس از این مدت زمان در ظرف را ببندید و 30 دقیقه با قدرت 50 % بگذارید بپزید. پس از پخت 10 دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو کنید.

 

نکته ها : پیش از پخت بهتر است برنج را 1 ساعت با کمی آب و نمک خیس دهید. حجم برنج قهوه ای پس از پخت 3 برابر میشود. بهتر است به جای آب از آب مرغ یا ترکیب آب و عصاره مرغ یا سبزیجات استفاده کنید.

در هنگام خرید برنج قهوه ای به مارک آن توجه کنید تا برنج معتبر خریداری کرده و دچار مضرات برنج هایی با جنس نامرغوب نشوید.

>> نوشته شده توسط bhn <<

 

 

 

طراحی سایت ارزان - گره نرم افزاری آیدین

نظرات

مطالب مشابه

مطالب مرتبط

پست های تصادفی

آرشیو

لینک های مرتبط