کینوا ( خاویار گیاهی )

 بهاره نوروزی  1396/8/17 آشپزخانه   1301
کینوا

کینوا ( خاویار گیاهی )

کینوا چیست و چرا به آن خاویار گیاهی می گویند به همراه روش پخت

گیاه کینوا (Quinoa)، برنج اینکا یا خاویار گیاهی، گیاه سنتی و بومی جنوب آمریکا به خصوص کشورهای پرو، اکوادور و بولیوی است که قدمتی 5000 ساله دارد. این گیاه امروزه مورد توجه بسیاری از گیاهخواران و همچنین اکثر افرادی که به دنبال تغییر سبک‌زندگی خود هستند قرار گرفته است. این گیاه نسبت به برنج سبک‌تر بوده و راحت‌تر هضم می‌شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می‌رود. دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B1، B2، B6، B9 پتاسیم، آهن و ... بوده و 9 آمینو اسید ضروری را داراست .
 
همچنین سرشار از کربوهیدرات و کلسیم است و به خوبی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید. هر 1/4 فنجان از گیاه کینوا دارای 3 گرم فیبر و 6 گرم پروتئین است که این مقدار نسبت به غلات دیگر بیشتر بوده و مصرف آن باعث ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون خواهد شد.
به نام‌های برنج اینکا و خاویار گیاهی نیز معروف است. این گیاه شبیه غلات است و مانند دیگر غلات پخته و مصرف می‌شود اما جزو غلات به حساب نمی‌آید. جایگزین‌کردن این دانه گیاهی مفید با برنج‌سفید و یا انواع پاستاها، به دلیل داشتن کالری کم‌تر و ایجاد احساس سیری طولانی‌تر، به افراد دیابتی توصیه می‌شود. کینوا همچنین فاقد گلوتن (GLOTEN FREE) است و برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و یا از رژیم‌غذایی بدون‌گلوتن پیروی می‌کنند بسیار مناسب است.
گیاه کینوا از خانواده چغندر و اسفناج بوده و به رشد در شرایط سخت مشهور است به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای بیابان‌زدایی محسوب می‌شود. این گیاه که در رنگ‌های سفید، کرم، زرد، صورتی و طوسی یافت می‌شود، نسبت به برنج قهوه‌ای پروتئین بیشتری دارد و سرشار از منگنز، مس و منیزیم است.
طبق تحقیقات جدید، مصرف روزانه 2/5 فنجان انواع غلات و دانه‌ها، تا 21% احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش خواهد داد. جو دوسر و کینوا جزو مفیدترین این مواد و منبعی غنی از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. مصرف گیاه کینوا، به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم، برای ورزشکاران بسیار مطلوب است.
روش پخت :
طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج سفید است به این ترتیب که هر یک پیمانه کینوا را با 2 پیمانه آب، آب مرغ یا گوشت به مدت 10 تا 15 دقیقه و با حرارت ملایم می‌پزند تا زمانی که آب آن کاملا کشیده شود.
 
 
معمولا برای خوش طعم‌تر‌شدن کینوا به آن مقداری روغن‌زیتون، لیموترش، نارنج، گوجه‌فرنگی و یا فلفل‌دلمه‌ای خرد شده، پودر کاری، ادویه‌جات و سبزیجات معطر اضافه می‌شود.
کینوا را همچنین به عنوان یک ماده پروتئینی و حجم‌دهنده در انواع سالادهای گرم و سرد، کوفته، کتلت، سوپ، برگر و ... استفاده می‌کنند. در واقع کینوا را می‌توان جایگزین هر غذایی که با برنج یا عدس تهیه می‌شود، نمود.
امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید.
منبع: ستاره
به نقل از نوروزانه
 
 

 

طراحی سایت ارزان - گره نرم افزاری آیدین

نظرات

مطالب مشابه

پست های تصادفی

آرشیو

لینک های مرتبط